Bekkenbodemspieroefeningen: identificatie & training tips

Als je naar de sportschool gaat om je lichaam te trainen denk je waarschijnlijk niet meteen aan bekkenbodemspieren versterkende oefeningen. Maar ze zijn echt heel belangrijk. Een sterke bekkenbodem zal het risico op incontinentie verminderen en de algehele sterkte en stabiliteit van je bekken, buik en rug verbeteren. Maar ook je je seksuele gezondheid. Hoe zou jij het vinden om nog intensere orgasmes te ervaren en het algehele gevoel bij seks te verbeteren?

Zeker na de geboorte van een kind, waarbij er grote druk op de bekkenbodem moet worden uitgeoefend tijdens het persen, kan de vrouw last hebben van ongewild urine verlies en ander ongemakken. Gelukkig zijn er heel wat oefeningen en hulpmiddelen die de bodembekkenspieren weer kunnen herstellen en soms zelfs sterker kunnen maken.

Het stoppen van de stroom

De eerste stap die je kunt nemen is de bekkenbodem identificeren. Er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen om de verschillende delen van je bekkenbodemspieren te herkennen. Een manier is om te proberen om de stroom van urine te vertragen of geheel te stoppen halverwege het legen van de blaas. Het herhaaldelijk stoppen van de stroom van urine op het toilet is geen oefening, maar een wijze van het identificeren van de bekkenbodemspieren. Dit wordt alleen gedaan om te bepalen welke spieren nodig zijn voor de controle over de blaas en is niet aan te raden als een regelmatige lichaamsbeweging.

De training van je bekkenbodemspieren

Zodra je de bekkenbodemspieren beter kunt identificeren, en je de kunst van het inspannen van hiervan onder de knie hebt, kun je proberen deze spieren krachtig te sluiten (voor ongeveer 10 seconden) en vervolgens te ontspannen. Blijf rustig ademen tijdens de inspanning. Herhaal deze oefening 10 keer, en probeer een paar maal per dag deze oefening in zijn geheel te herhalen.

Er zijn vrouwen die aan zulke natuurlijk oefeningen de voorkeur geven, zonder stimulatie van een kegel of iets dergelijks. Ten slotte is het heel belangrijk dat de bekkenbodem zich kan sluiten en krachtig samentrekken op een moment dat het nodig is, en niet alleen als er een voorwerp in de vagina is geplaatst. Andere vrouwen vinden het juist heel belangrijk om wel een voorwerp te gebruiken om deze spieren te versterken, en zien het als een soort ‘gewichtsheffen’:

Toys

Misschien heb je er wel eens van gehoord: chinese balletjes, dit zijn ronde gewichtjes die in de vagina gedragen worden en de spieren van de bekkenbodum stimuleren. Er zijn talloze soorten aan kegelballetjes verkrijgbaar in verschillende afmetingen en gewichten. Kegelballetjes worden in de vagina gedragen, en tijdens het bewegen zorgen de balletjes voor trilling in de vagina. Dit stimuleert niet alleen de spieren maar ook de G-spot. Dagelijkse klusjes, zoals de was ophangen of koken worden door het dragen van deze balletjes een sensuele ervaring. Welke balletjes het meest geschikt zijn voor jou, hangt af van je leeftijd, het feit dat je wel of juist geen kinderen hebt gehad en natuurlijk je fysieke conditie.